dimecres, 9 de juliol del 2008

PHILIPPE BOOTZ



Philippe Bootz, en el seu excel·lent article "Les basiques: la littérature numérique", pretén ajudar el seu lector a situar-se mínimament en la inmensitat de la creació literaria digital.


D'una banda, exposa un recorregut històric que ens permet de veure la "natural" evolució d'algunes formes cap al fet digital (deixant molt clar, sempre, que la literatura digital no és, sota cap concepte, literatura tradicional digitalitzada sinó literatura pensada per a ser llegida en un format digital) i, de l'altra, estableix un interessant panorama classificador de les obres digitals.



Així, fa una clara distinció de les obres segons el context de lectura (obres de lectura pública o privada), segons el mode de creació (obres programades o no programades -les que necessiten una programació explícita) i també sobre la seva "focalització":


On peut classer les œuvres en deux grands ensembles. Le premier comprend celles qui mettent en exergue la lecture du texte à l’écran, le second insiste davantage sur le rôle de l’ensemble du dispositif de communication.


El segon grup, que parteix de la importància del dispositiu de comunicació, englobaria les instal·lacions, les obres més o menys col·lectives i, en general, les obres centrades en el rol del programa.
El primer grup es podria subdividir, d’alguna manera, en els gèneres literaris tradicionals podent-se combinar, a més a més, amb tres “nous” gèneres o, en tot cas, amb tres noves particularitats de la textualitat electrònica: l’hipertext, la literatura generativa i la poesia animada.


En principi, com diu Bootz, tota obra digital participa, en certa mesura, d'aquestes tres característiques:



Les trois genres (génération, hypertexte et poésie animée) sont complémentaires et insistent chacun sur un des aspects de l’œuvre littéraire numérique : elle est programmée et algorithmique (générateur), expressive et
sensible (animée) et s’inscrit dans un dispositif structurel et technique (hypertexte) numérique. Toute œuvre littéraire numérique, aujourd’hui, a donc tendance à être hypertextuelle, génératrice et animée.


Ara bé, segons la preeminència d'un o altre factor ens trobarem amb obres que es centraran en la modificació de les relacions entre l'autor i el "seu" text (la hipertextualitat/fragmentació i la generativitat/metaescriptura) o amb obres que incidiran de manera més explícita en la nova relació que es crea entre el lector i l'obra (poesia animada) si bé és evident que les relacions autor/obra/lector sempre es veuen modificades en la literatura digital respecte a la literatura tradicional.


*BOOTZ, Philippe. Les basiques: littérature numérique.
© Leonardo/Olats & Philippe Bootz, desembre 2006
http://www.olats.org/livresetudes/basiques/litteraturenumerique/basiquesLN.php