dijous, 19 de febrer del 2009

PRIMERES IDEES (més paraules clau)



Per unes hores em transformo...


Supòsit:
Assignatura de LLengua i Literatura de 4t d'ESO


Material usat fins al moment:


Objectiu:
Aconseguir que els alumnes tinguin les competències lingüístiques i literàries requerides pel seu nivell d'una manera que els sigui més propera, amena i efectiva que per mitjà el llibre de text.


Fer que l'ensenyament s'apropi als alumnes, al present, i no pretendre que aquests s'animin a recular cap al passat, cap a un model d'escola decimonònica...
Com:

-Preparant activitats complementàries a les proposades pel llibre.

-Preparant activitats paral.leles a les proposades pel llibre (sempre tenint en compte les competències que se suposin adquirides o que s'estiguin treballant).

Exemple:

-Tema 5. La descripció literària

Seguint les rúbriques marcades pel llibre de text, es podria:

Ús de la llengua: el llibre només presenta un parell d'exemples de descripció literària i molta teoria. Si aquesta mateixa teoria estigués en forma hipertextual (en la mateixa pàgina de l'editorial, en el blog de l'assignatura, etc.), les possibilitats de comprensió del tema es veurien ampliades al mateix temps que s'estarien oferint més textos als alumnes enriquint, així, el seu bagatge literari (em venen al cap descripcion literàries de les quals es pogués trobar la imatge evocada, per exemple).

Vocabulari: El tipus d'activitat que permet les TIC no té res a veure amb la reduïda proposta del llibre de text. Es podrien programar jocs tipus "Memory", per exemple, per aprendre les senyals de trànsit.

Morfosintaxi i ortografia: Possiblement seria difícil variar gaire el tipus d'exercicis tot i l'ús de les TIC, de manera aïllada, però potser es podrien aprofitar els textos treballats a la rúbrica de literatura i de literatura actual per a buscar, analitzar i comentar les oracions compostes que s'hi puguin trobar. Quant a ortografia, les TIC permeten, per exemple, fer dictats en línia en diferents variants del català, molt enriquidor pels alumnes que, per altra banda, també necessitaran conèixer aquestes diferents variants i que, així, s'hi poden anar familiaritzant.

Literatura i tast de literatura actual: Una pàgina específica per a l'assignatura permetria, per exemple, penjar informació relacionada amb el període i/o els autors, lectures en veu alta dels poemes, entrevistes amb els autors (actuals) o enllaços a altres obres relacionades a més de poder aprofitar els seus textos, com s'ha dit, com a matèria de treball de la morfosintaxi i l'ortografia. Així mateix, potser també es podria crear un blog, animant els alumnes a comentar les lectures i a trobar relacions intertextuals amb altres obres (en un sentit molt ampli: pel.lícules, sèries, dibuixos, cançons, etc.)

Si en comptes (o a més) de preparar activitats complementàries, pensessim en activitats paral.leles es podria:

-treballar una unitat temàtica apart (i dedicar-hi uns dies, per exemple)

-demanar un treball amb TIC sobre algun aspecte concret -llibre, tema, etc. -(penso en els videolits o en la presentació d'un llibre per animar els companys a llegir-lo...)